10/01/2013

Mossel Hobbykok 2013

De mosselen zijn er en we zullen het geweten hebben!
Ok, ze zijn er al een tijdje en op de facebookpagina van de Zeeuwse mossel werd dit ook op tijd aangekondigd. Handige site trouwens met ruim info over dit lekker weekdier en een ware schat aan mosselrecepten.

Toch schreven ze nog een wedstrijd uit om de beste hobby mosselkok van 2013 te vinden met zijn origineel mosselrecept. Het deed er mij toe aanzetten om in mijn culinaire archieven te duiken op zoek naar inspiratie voor deelname aan deze wedstrijd want ja, hoe origineel kan je nog zijn met een mossel.
Een mossel laat zich heel makkelijk combineren met allerlei maar de meeste mensen prefereren toch nog altijd het klassieke moules-frites-met-een-clach-mayonaise-en-een-frisse-pils recept.




Na het overwegen van een Thaïs geinspireerd gerechtje legde ik toch de focus op een clafoutis.

Een wat? Ja, een clafoutis...Aan de oorsprong eigenlijk een dessert gemaakt met een ei- en roombeslag, kersen en afgebakken in de oven maar met enige aanpassing ook geschikt als hartig voor- of hoofdgerecht. Deze combineerde ik met zalm en courgette. Het receptje vindt u hier.





Een toppertje volgens mijn echtgenote en blijkbaar ook volgens de jury want niet alleen werd ik geselecteerd uit een 100-tal deelnemers maar kaapte ik ook nog de 3de (ex-aequo) plaats weg tijdens de finale. Driewerf hoera iedereen!!!



Deze finale had plaats in de Miele kookstudio te Asse. 9 deelnemers kregen 45 minuten om hun receptje te bereiden en te presenteren aan de jury. De jury bestond uit ondere andere Johan Engelen(beste hobbykok 2010), niet van de minste dus.








Hoewel ik helemaal niet competitiegericht ben kreeg ik toch wat last van een gezonde dosis stress, presteerstress noemen ze dat dan. Zeker omdat ik dan hoorde dat een van de kandidaten had deelgenomen aan de hobbykok wedstrijd van VTM. Effe chillen, glaasje cava achterover kappen en aan de slag! Zo gaat dat dan bij mij!


En 9 deelnemers in volle passie aan de gang in een keukenstudio dat geeft vonken. Er werd gesneden, geklopt, gehakt, gedresseerd dat het een lust was. De een had al wat vroeger gedaan dan de andere en omdat niet iedereen tegelijk zijn gerecht kan presenteren profiteerde ik van deze tijdspanne om mijn gerecht te garen in de oven, die 45min was wel heel nipt.



Mijn gerechtje gepresenteerd en dan trok de jury zich terug voor de beraadslaging.
1ste prijs ging naar Eddy met zijn combinatie van mosselen met witte wijn, estragon en witloof, een top gerechje zou Sergio zeggen. 2de prijs ging naar Ben met een Thaïse wok van mosselen met rode curry en dan ondergetekende zelf ex-aequo met Florence en haar curry van mosselen.
1ste prijs

Den deze content naar huis met 'Het grote mosselboek', een authentieke mosselpot en 2 design Demeyere mosselpotten. En al had ik niet gehoopt op een podiumplaats, u weet wel 'deelnemen is veel belangrijker', toch was/ben ik best fier op mijn 3de plaats.

Boven: 3de ex-aequo prijs Onder: 2de


Tot mossel!

Kev




No comments:

Post a Comment